قابل توجه مخاطبین محترم سایت دفتر تالیف کتابهای درسی فنی و حرفه ای و کاردانش ، لطفا از این پس به آدرس جدید tvoccd.oerp.ir مراجعه فرمایید.      

دفترتاليف كتابهاي فني وحرفه اي وكاردانش
لینک های مفید
رویکرد ما در تالیف کتب درسی باید شایستگی محور باشد
 خبر'>خبر       ۱۳۹۶/۰۳/۰۶ ۱۱:۰۱:۱۲        ۱۲۳

رویکرد ما در تالیف کتب درسی باید شایستگی محور باشد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دکتر فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در نشست مشترک مولفان کتاب های درسی نظری، فنی حرفه ای و کاردانش که عصر روز سه شنبه 2 خردادماه 96 در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، افزود: رشد بی رویه مدارک تحصیلی علاوه بر آن که بودجه و هزینه زیادی صرف ان کار می شود، توقعات را نیز بالا می برد. از طرفی دستگاه ها و سازمان های مختلف نیز انتظاراتی از آموزش و پرورش دارند. مسئول بیمه می گوید از طریق کتاب درسی دانش آموزان را با بیمه و خدمات آن آشنا کنید. با آتش سوزی ساختمان پلاسکو مسئول آتشانی پیشنهاد کرده مباحث مربوط به آتش نشانی در کتاب لحاظ شود، محیط زیست می گوید در مورد حفظ محیط زیست آموزش و پرورش کار نکرده، حوزه علمیه از نگاه اجمالی به مباحثی ارزشی گلایه داردو.... اگر قرار باشد همه اینها در کتاب درسی بیاید باید حجم مطالب به 2 تا 3 برابر و به تَبَعِ آن وقت مورد نیاز برای تدریس افزایش یابد.

دکتر دانش آشتیانی با بیان این مطلب که رویکرد ما باید شایستگی محور باشد، اضافه کرد: در این رویکرد هدف، کسب مهارت است، نه صِرفِ انتقال دانش. آنگاه موضوعات درسی که در جای خود مهم است ارائه می شود. همچنان که حافظه محوری نیز آسیب های خود را دارد. دانش آموز باید متفکر باشد و بتواند از آنچه آموخته درست استفاده کند.

 
     
 

وی با اشاره به 130 تا 150 روز آموزشی در طول سال، افزود: فعلا روال هر جلسه 90 دقیقه است، در صورتی که نتایج مطالعات فراوانی نشان می دهد، جلسات جدا و 50 دقیقه ای اثربخش تر است و مطالعات علمی نیز آن را تائید و پشتیبانی می کند و بیش از آن بهره وری را کاهش می دهد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این مطلب که حجم مطالب ارائه شده چندان اهمیتی ندارد و مهم کیفیت آن است، تصریح کرد: باید در تنظیم برنامه ها واقعیات را در نظر گرفت. گرچه معلمین در 100 روز هم مطالب کتاب را به اتمام می رسانند، ولی باید دید کیفیت کار چگونه است.

وی با ذکر خاطراتی از شیوه تدریس شهید رجایی، اضافه کرد: ایشان که دبیر هندسه ما بودند، با استفاده از روش حل مساله دانش آموزان را به تفکر و تلاش برای حل آن ترغیب می کردند و گاهی حل یک مساله یک تا دو هفته طول می کشید. اما دانش آموزان خود به حل مساله نائل می شدند که تجربه ای فراموش نا شدنی بود.

دکتر آشتیانی با اشاره به برخی نارسائی ها در روش تدریس معلمان، یادآور شد: در بازدیدهای مکرر از مدارس و پرسش از دانش آموزان به این نتیجه رسیده ام؛ گرچه دانش آموز به راحتی پاسخ می دهد 2 شش تا می شود 12 تا، ولی مفهوم آن را درک نمی کند و این آسیبی جدی برای نظام آموزشی ماست.

وی با اشاره به پیشرفت های علمی، فناوری و توسعه فضای مجازی، افزود: باید بحث تفکر و جستجوگری در مدارس جدی گرفته شود. زیرا ده سال آینده آنقدر مدارس مجازی گسترش می یابد که مدارس فیزیکی برای دانش آموزان جایگاهی نخواهد داشت. اما کسب مهارت و شایستگی ها در محیط مدرسه اتفاق می افتد نه فضای مجازی. لذا مبنای برنامه ریزی درسی باید مبتنی بر شایستگی و مهارت محور باشد. البته این بحث نباید به کسب مهارتهای فنی و حرفه محدود شود، بلکه باید مهارت استفاده از شایستگی های کسب شده در زندگی را نیز فراگیرد.

عضو دولت تدبیر و امید، توجه به نیازهای قومی و منطقه ای را از دیگر عناصری برشمرد که در برنامه ریزی باید مورد توجه قرار گیرد و اضافه نمود: محتوای کتاب درسی در تهران و روستای قلعه گنج یکسان است در حالی که نیازهای آن ها متفاوت است.

وی توجه و معرفی مشاهیر و ظرفیت های استانی را از جمله عوامل موثر در تقویت هویت و آشنایی با فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان بر شمرد و افزود: آموزش معلمان و آشنایی آنان با روش های جدید آموزشی و تنوع بخشی به آن به اثر بخشی و بهبود کیفیت تدریس و در نتیجه ارتقاء فرایند یاددهی- یادگیری کمک خواهد کرد.

در ادامه هر یک از روسای گروه های درسی ضمن ارائه گزارشی اجمالی از فعالیت ها، نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

منبع

موردی جهت نمایش و جود ندارد.
فرم ارسال نظر

سامانه های مرتبط
  • اقتصاد مقاومتی تولید واشتغال
  • دفتر مقام معظم رهبري
  • پايگاه جامع اطلاع رساني وزارت آموزش وپرورش
  • سازمان پژوهش وبرنامه ريزي آموزشي
  • دفتر تألیف كتابهاي درسي ابتدايي و متوسطه نظري
  • اداره كل نظارت بر نشر وتوزيع
  • مركز سنجش
  • وزارت جهاد كشاورزي
  • وزارت تعاون،كار ورفاه اجتماعي
آمار بازدید

 بازدید امروز:  ۲۷۳
 بازدید دیروز:  ۴۲۴۲
 کل بازدیدها:  ۹۱۶۹۰۵

انتقادات و پیشنهادات

منوی صفحات پویا